רגל בצקתית וכאבי בטן כרוניים אצל אישה וורידים באגן, ומה שביניהם

מכירות את הפרסומות שבהן שואלים אתכן אם אתן מרגישות כאבי בטן, נפיחות, כבדות? מזדהות עם התחושה? אז יכול להיות שמה שיש לכן לא ייפתר על ידי יוגורט, אבל החדשות הטובות הן, שאפשר לאבחן ולטפל בזה. כאבים כרוניים באגן אצל אישה שמתגברים במחזור  ולאחר יחסים אינטימיים ואפילו בעיות עיכול יכולים להיות תסמינים לבעיות בכלי הדם באגן.

 

לחצי כאן לשאלון לאבחון אישי של תסמונת גודש ורידי האגן

 

אם גם אתן סובלות מכאבי אגן קבועים, לא כאלו שבאים והולכים כמו כאבי מחזור או ביוץ, כאבים שנמשכים חצי שנה או יותר, ומפריעים לתפקוד היום יומי שלכן וליחסים אינטימיים , קודם כל תדעו שאתן לא לבד. אחת מכל 10 נשים סובלת מכאבים כרוניים באגן.

גם אם יש לכם בצקות ברגליים, דליות שחוזרות כל הזמן, כאבים בהליכה או שינויים בצבע העור בשוק, יכול מאוד להיות, שהפתרון נמצא באגן שלכן.

בעיקר כדאי שתדעו, שאין סיבה לסבול, רצוי מאוד לגשת לרופא הנשים, לאבחן את הבעיה ולקבל טיפול שישפר באופן משמעותי את איכות החיים שלכן.

כאבי אגן יכולים להגרם מכל מיני סיבות, שרירנים (מיומות) ברחם, זיהומים, מחלות שמגיעות ממערכת העיכול, אבל הסיבות השכיחות ביותר הן:

  • אנדומטריוזיס – התפשטות לא מבוקרת של רקמת רירית הרחם. בעיה שמדוברת הרבה בשנים האחרונות
  • לחץ על וריד הכסל (iliac vein) – אחד הורידים המרכזיים שממוקם בין המפשעה לבין הטבור ומנקז את הדם מהאזור. כשהוא נלחץ על ידי כלי דם אחר, או נחסם מסיבה כל שהיא, התפקוד שלו נפגע, והדם מהאגן ומהגפיים התחתונות לא מנוקז כמו שצריך. לחץ על וריד הכסל היא בעיה שיש אליה פחות מודעות, ולכן הרבה פעמים לא מאובחנת ולא מטופלת.
  • וגודש בוורידי האגן – מצב שיכול להגרם מלחץ על וריד הכסל, אבל גם מסיבות אחרות כגון הרחבה של ורידי שחלות כתוצאה מתפקוד לקוי של המסתמים בתוכם ולגרום לכאבים כרוניים אצל נשים במיוחד בגיל פוריות.

 

איך אדע שיש לי לחץ על וריד הכסל?
לחץ על וריד הכסל חוסם את הווריד, ובכך משבש את ניקוז הדם לכיוון הלב והריאות. הלחץ של הדם מייצר גם כאבי אגן, אבל גם תסמינים נוספים כמו רגל בצקתית, דליות חוזרות ברגל, כאבים בהליכה וגם שינויים בצבע העור שנראים כמו צלקת בשוק הפנימי של הרגל. במצבים קיצוניים אפשר לראות גם כיבים ופצעים שלא נרפאים בשוק.

במקרה כזה, כדאי לפנות לרופא ולקבל הפניה לאבחון בבדיקת דימות מיוחדת בסי טי או ב MRI שנקראות: CT-VENOGRAPHY או MR-VENOGRAPHY, בדיקות לא פולשניות שמטרתן להדגים את כלי הדם בגוף, ולבדוק האם יש באחד מהם חסימה או היצרות.

איך זה קורה?
לחץ כזה על הוריד יכול להיות תוצאה של מבנה אנטומי, של גידול באגן, או אצל נשים אחרי פקקת בוורידי האגן. בכל אחד מהמקרים נוצרת היצרות של וריד הכסל, והדם נאגר באזור האגן והגפיים התחתונות, ומייצר את הכאבים והתסמינים השונים.

אז מה עושים?
לשמחתנו אין צורך היום בניתוחי פתיחת בטן מסובכים. יש היום שיטות חדשניות ופשוטות יחסית לפתרון הבעיה, בדמות צנתור של הוריד החסום, והכנסת סטנטים (תומכנים) שיפתחו את ההיצרות ויאפשרו לדם להתנקז באופן חופשי.

את הצנתור הזה חשוב לעשות עם הכוונה של טכנולוגיית אולטרסאונד ייחודי שנקראת IVUS (Intra-Vascular Ultrasound).  מדובר באולטרסאונד שמוחדר לתוך הווריד בזמן הצנתור ונותן למצנתר תמונה דינמית של 360 מעלות בזמן אמת, כך שהוא יכול לראות בדיוק איפה נמצאת ההיצרות או החסימה של הוריד ולהניח את הסטנטים באופן מדויק יותר.

צנתור בהכוונת IVUS (Intra-Vascular Ultrasound), והנחת סטנטים הוא אחד הפתרונות גם לגודש בוורידי האגן, אבל על כך בהמשך….

איך תדעי אם את סובלת מגודש בוורידי האגן?
התסמינים של גודש בוורידי האגן דומים מאוד פעמים רבות לאלו של אנדומטריוזיס, ולכן לפעמים מפספסים את האבחנה.

מלבד כאב אגן כרוני אצל נשים, יכולים להיות גם כאבים בזמן סיום קיום יחסי מין, כאבי מחזור קשים, תחושת כבדות, מעי רגיז או שלפוחית רגיזה, וכאבים שמחמירים לאורך היום או בזמן עמידה ממושכת או ביצוע פעילות גופנית. לעתים נדירות תלונות כאלה מופיעות יחד עם דם בשתן וכאבים במותן ואז עולה חשד ללחץ על וריד כלייתי שמאלי שגורם לגודש ורידי האגן.

איך זה קורה?

גודש ורידי באגן, יופיע לרוב אחרי הריון, ויש לו שתי סיבות עיקריות:

  1. בעיה בתפקוד השסתומים בוורידי השחלות – בתוך כלי הדם האלו, ששולחים את הדם חזרה לריאות במעלה הגוף, קיימים שסתומים שמטרתם למנוע מהדם לזרום חזרה למטה. כאשר הוורידים מתרחבים, מסיבות שונות, חלקן הורמונליות וחלקן פיזיולוגיות, או כאשר השסתום דולף, הדם זולג כלפי מטה, מצטבר בוורידים ויוצר התרחבות שלהם. התופעה הזאת, שדומה לזו שאנחנו מכירים מוורידים ברגליים נקראת אי ספיקה מסתמית בוורידים.
  2. סיבה נוספת, כמו שהזכרנו, היא חסימה או הצרות של וורידים על ידי לחץ שמופעל עליהם מבחוץ, פעמים רבות על ידי עורקים שעוברים מעליהם, לוחצים עליהם, ובכך מייצרים היצרות ומפריעים למעבר דם דרך הווריד. לחץ על וריד הכסל, הוא אחת הסיבות גם לגודש בוורידי אגן. תוצאה נוספת של הבעיה זו גם בנשים וגם בגברים היא בצקות ברגל ופצעים קשי ריפוי בשוקיים.
 

איך אדע שזה מה שיש לי?

כמו שכתבנו, לכאבים באגן יש סיבות רבות, ולכן צריך לשלול כל אחת מהאופציות על פי השכיחות שלה. צעד ראשון הוא ללכת לרופא הנשים ולספר לו על הסימפטומים מהם את סובלת. כאשר האופציה שמדובר בגודש וורידי האגן עולה, הבדיקה המומלצת היא בדיקת אולטרסאונד דופלר, בדיקה לא פולשנית וללא קרינה מייננת,  שיכולה גם לבדוק את גודל הוורידים וגם את כיוון זרימת הדם בהם, כדי לראות האם השסתומים נפגעו ודם חוזר אחורה בווריד. בדיקות נוספות שנעשות לעיתים, הן בדיקות CT או MRI כדי לאבחן את המצב סופית.

אז מה עושים?

הבשורה הטובה היא שהטיפול הישן של ניתוח לפתיחת בטן שהיה גם מסובך, וגם דרש החלמה ארוכה, הוא עכשיו טיפול רק לאחוז קטן מהמקרים ובמקרים מאוד מסוימים. היום ישנן שיטות חדשניות ופשוטות שבהן אפשר להקל מאוד על הגודש, ולהחזיר לך את איכות החיים שלך.

שתי שיטות מרכזיות הן:

  1. כמו שהזכרנו קודם, החדרת סטנט לווריד הכסל דרך צנתור מלווה בהכוונת אולטרסאונד בשיטת IVUS (Intra-Vascular Ultrasound), ליצירת פריסת סטנטים (תומכנים) מדויקת יותר לאזור החסום. שיטה חדשנית זו יכולה לתת פתרון ארוך טווח, והקלה בתוך ימים ספורים בתחושות הכאבים הכרוניים.
  2. אמבוליזציה – דרך צנתר שמוכנס אל תוך הוורידים, מוזרק חומר ניגוד בעזרתו אפשר לראות את הוורידים הבעייתיים ולחסום אותם על ידי החדרת חלקיקים (מין קפיצים קטנים ומקופלים) לפעמים בשילוב עם חומרים מיוחדים. הפרוצדורה מתבצעת תחת הרדמה מקומית, עם אשפוז קצר. ניקוז הדם מהאזור ימשיך על ידי וורידים אחרים באזור.

לפעמים צריך להשתמש בשתי השיטות גם יחד: אימוביליזציה והנחת סטנטים.

גודש ורידי אגן